Press / FLIX.gr : Ο καιρός μπορεί να είναι καλός, μα «ο Χειμώνας» είναι ήδη εδώ

3 Nov 2013

Λίγο πριν την προβολή του στο 54ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο Κωνσταντίνος Κουτσολιώτας μιλά στο Flix για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του που φέρνει τον κόσμο του φανταστικού λίγο πιο κοντά στην καθημερινότητα.
Ο Κωνσταντίνος Κουτσολιώτας, είναι γεννημένος στη Λάρισα, μα ζει και δουλεύει πλέον στο Λονδίνο, έχοντας ιδρύσει την Melancholy Star, μια πετυχημένη εταιρία ειδικών εφέ για ταινίες μεγάλου μήκους, διαφημιστικά και τηλεοπτικές παραγωγές.

«Ο Χειμώνας» είναι η ιστορία ενός νεαρού επίδοξου συγγραφέα που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Όταν τα οικονομικά του αρχίζουν να βάλλονται από την κρίση και την ανεργία, αποφασίζει να καταφύγει στο εγκαταλελειμμένο σπίτι της οικογένειάς του στη Σιάτιστα, που κουβαλάει μια περίεργη κληρονομιά γεμάτη φήμες, προκαταλήψεις και μυστήριους θανάτους.

Η ταινία είναι γυρισμένη με ελάχιστα χρήματα, με προσωπικές επενδύσεις με την βοήθεια του Kickstarter και με την συμμετοχή του πατρικού σπιτιού, που αποτελεί σχεδόν έναν ακόμη χαρακτήρα στο φιλμ.

Λίγο πριν την πρεμιέρα του φιλμ στην Θεσσαλονίκη, μιλήσαμε με τον δημιουργό του «Χειμώνα» για τον κόσμο του φιλμ, τις επιρροές και την θέση ενός σινεμά «είδους» στο τοπίο του ελληνικού κινηματογράφου.



Εχεις μια πετυχημένη εταιρία ειδικών εφέ, και τώρα υπογράφεις μια ταινία σαν σκηνοθέτης. Ήταν πάντα ο στόχος σου να κάνεις μια ταινία;

Να σου πω την αλήθεια, μεγαλώνοντας στην Ελλάδα δεν μου πέρασε καν από το μυαλό …εκείνη την εποχή αν δεν είχες κάποιο σχετικό background και οικονομική ευχέρεια ήταν κάτι στα όρια της επιστημονικής φαντασίας …Οι γονείς μου είχαν μια επιχείρηση γουναρικών και ήλπιζαν να ακολουθήσω τα χνάρια τους…

Πως θα περίγραφες τον Χειμώνα; από που θα έλεγες ότι έρχονται οι επιρροές σου για την ταινία;

Το φιλμ είναι μια απόδραση στα όνειρα του Νίκου, του κεντρικού χαρακτήρα της ταινίας, ενός χαρακτήρα που προτιμά τον κόσμο της φαντασίας του από την πραγματικότητα στην οποία ζει. Θα σύστηνα την ταινία στους φίλους της φαντασίας και των σκοτεινών παραμυθιών. Η ιδέα ξεκίνησε από διάφορα παιδικά όνειρα. Ο κόσμος του φανταστικού με γοήτευε από πολύ μικρό και ήταν ένας καλώς τρόπος διαφυγής από την καθημερινότητα και το σχολείο. Μεγάλωσα με τις ιστορίες του παππού και της γιαγιάς, ιστορίες γεμάτες ήρωες, τέρατα, μαγεία και ξεβάσκαμα. Αυτές οι ιστορίες σε συνδυασμό με μια μακροχρόνια αγάπη για τους κόσμους του Λοβκραφτ, του Πόε του Αρθουρ Μαχεν, του Λορντ Ντανσάνι και του Νιλ Γκέιμαν ήταν από τα πρώτα εναύσματα που οδήγησαν στην δημιουργία του Χειμώνα. Βοήθησε βέβαια που και η γυναίκα μου και παραγωγός της ταινίας Ελίζαμπεθ είχε τα ίδια μυαλά με μένα. Άλλες επιρροες - φυσικά από τους σκηνοθέτες που θαυμάζω, Αλεξ Πρόγιας, Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, Τέρι Γκίλια, Μπάρτον, Κόπολα, Κουστουρίτσα, Τζιμ Τζάρμους. Η λίστα είναι ατέλειωτη.



Στην teaser αφίσα του φιλμ, υπάρχει μια δαντέλα με βελονάκι. Μοιάζει παράξενο πόσο ανέλπιστα καλά ταιριάζει το ελληνικό φολκλόρ ή η παράδοση σε μια ταινία σαν αυτή. Είναι στους στόχους του φιλμ να μπλέξει αυτά τα δύο στοιχεία.

Ναι είναι… από τις πρώτες μου αναμνήσεις είναι ο παππούς μου να μου λέει παραμύθια και η γιαγιά μου να διαβάζει το φλιτζάνι του καφέ. Ξεματιάσματα και δαντέλα με βελονάκι ήταν καθημερινή πραγματικότητα..ήταν φυσικό να μπουν και να δέσουν στην ταινία..

Το σπίτι μοιάζει να παίζει ένα ιδιαίτερο ρόλο στην ταινία, σαν να είναι ένας ακόμη χαρακτήρας. Μίλησε μας λίγο γι’ αυτό.

Ναι όντως – το σπίτι και η σχέση που έχει με τον Νίκο (ο ένας και μοναδικός Θοδωρής Αλμπάνης) έχει καταλυτικό ρόλο στην ταινία. Το σπίτι αυτό ίσως και να ήταν και ο αρχικός λόγος που προχωρήσαμε να γράψουμε το σενάριο της ταινίας. Είναι ένα ερειπωμένο αρχοντικό 400 και βάλε χρόνων στην πανέμορφη ορεινή Σιάτιστα – η κληρονομιά μου.. Υπάρχει ένα εκπληκτικό βιβλίο του Γουίλιαμ Χόουπ το «The house on the Bordeland» που αναδίδει ένα ανάλογο συναίσθημα με αυτό που προσπαθούμε να αποδώσουμε στην ταινία. Το σπίτι είναι ένα κρησφύγετο για τον ήρωα μα ταυτόχρονα και μια φυλακή των μυστικών που κρύβει.



Γιατί νομίζεις δεν έχουμε ένα ελληνικό genre cinema;

Νομίζω ότι υπάρχουν κάποιες προσπάθειες στον χώρο. Δυστυχώς όμως έχουμε όλοι συνηθίσει σε χολιγουντιανά επίπεδα παραγωγών με budget εκατομμυρίων. Νομίζω ότι υπάρχουν άνθρωποι με φανταστικές ιδέες και πολύ δυνατά σενάρια, που δυστυχώς χάνονται λόγω έλλειψης κονδυλίων και πόρων. Ίσως αν μερικές από τις μικρότερες genre ταινίες βρουν επιτυχία με το κοινό ίσως και το trend να γυρίσει.

Πόσο παράτολμη ήταν η απόφαση αν γυρίσετε την ταινία ανεξάρτητα; θα μπορούσες να μας δώσεις μια ιδέα για το budget; πόσο από αυτό καλύφθηκε από την καμπάνια στο kickstarter?


Χμμ.. Κοιτάζοντας πίσω είμαι χαρούμενος που την κάναμε αλλά όταν την γυρίζαμε ήταν μια διαφορετική υπόθεση. Πολύ δύσκολο να περιγράψεις περί τίνος πρόκειται σε κάποιον που είναι έξω από το παιχνίδι. Ήμασταν καθαρά σε survival mode. Υπεύθυνος για όλα είναι ο Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ και το βιβλίο του “Rebel without a crew”. Για μένα το καλύτερο εκπαιδευτικό βιβλίο για το σινεμά που ποτέ γράφτηκε… Στην περίπτωση μας αντί να πουλήσουμε το σώμα μας για ιατρικά πειράματα για να χρηματοδοτήσουμε την ταινία μας όπως έκανε ο Ροντρίγκεζ, προτιμήσαμε να βρούμε κάποιο κοντινό σούπερ μάρκετ που ξεπουλούσε όλα τα σάντουιτς για 20 pounds το καθένα και ζήσαμε από αυτά για κανένα χρόνο περίπου. Το glam του κινηματογράφου!



Πως βλέπεις το τοπίο του σύγχρονου ελληνικού σινεμά; Που τοποθετείς τον εαυτό σου σε αυτό;


Υπάρχουν πολλές δυνατές φωνές και ποιοτική δουλειά στο σημερινό Ελληνικό κινηματογράφο. Ελπίζουμε μέσα σε αυτό τοπίο να βάλουμε την προσωπική μας σφραγίδα, με στάμπα την αγάπη για τον φανταστικό και μεταφυσικό κινηματογράφο.

Τι περιμένεις από την προβολή στη Θεσσαλονίκη;


Έχουμε μεγάλη αγωνία να σου πω την αλήθεια. Ελπίζουμε να πάει καλά και να βρούμε κάποια θετική ανταπόκριση ώστε να την φέρουμε σε ένα μεγαλύτερο κοινό στην Ελλάδα αλλά και μετά στο εξωτερικό.